perjantaina, heinäkuuta 07, 2006

Pikavuoro Baabel-Rooma-Dachau

Kirjoitin taannoin: "Olen kuin juutalainen, pullollani itseinhoa". Kyseessä oli juutalaisstereotypiasta riemunsa johtava epäilyttävä letkaus. Nyt väitän melkein yhtä epäilyttävästi, että holokausti oli ideana ja toimenpiteenä paljolti riippuvainen juutalaisesta, tarkemmin sanottuna israelilaisesta kulttuuriperinnöstä.

Esikristillisen ajan viimeisten viiden vuosisadan juutalaisuudella on ollut länsimaisen yhteiskunnan legimaation kannalta hyvin keskeinen asema. Babylonin pakkosiirtolaisuuden jälkeen juutalainen elämäntapa ja oppijärjestelmä partikularisoitui
-- juutalaisuus syntyi. Babylonissa elettäessä ympärileikkauksesta tuli tekijä, joka piirsi selvän rajan Jahven palvelijoiden ja babylonien välille. Jahve ei pian ollut vain meidän jumalamme, vaan kosmoksen ainoa Jumala. Israelin kansasta tuli tämän suvereenin kosmisen voiman valitsema ryhmä ja sille luvattiin messias. Juutalaisuudesta tuli siis universumin ydin, joka täytyi rajata selvästi erilleen muusta maailmasta ytimen puhtauden varmistamiseksi.

Lähes alusta alkaen kristinusko omaksui juutalaisen rajaamismenettelyn. Kristinuskon kautta juutalainen partikularismi välittyi roomalaiseen maailmaan. Juuri partikularististen taipumusten vuoksi kristittyjä tarvitsi ensimmäisillä vuosisadoilla aina välillä ruhjoa. He uhkasivat Rooman synkretistis-monoliittista suvereniteettia vetämällä tiukan rajan oman ryhmän ja muiden ryhmien välille.

Kun Konstantinus vuonna 313 legitimoi kristinuskon, asiat alkoivat loksahdella. Kristinuskon universalismi imeytyi roomalaiseen universalismiin, joka oli poliittisessa mielessä vertaansa vailla. Roomalainen suhteellisella tapaa kategorisoiva poliittinen järjestelmä omaksui kristillisen ehdottoman partikularismin. Keisari ei ollutkaan enää vain (sinällään jo melkein suvereeni) augustus, vaan hänestä tuli omalle yhteisölle omistautunut messiaaninen hahmo. Keisarilliset ylistyspuheet ja saapumisrituaalit saivat yhä myyttisempiä piirteitä. Keisarin alunperin mithralaiseen rooliin voittamattomana aurinkona (sol invictus) yhdistyi juutalais-kristillinen valituksi tulemisen ajatus ja kristuskuvasto yhdistyi mithralaiseen hallitsijakuvastoon.

Frankit omaksuivat läntisen keisarivallan kaatumisen jälkeen roomalaisen hallintojärjestelmän. Merovingiajalla gallo-roomalainen byrokratia piti osittaisesti yllä roomalaista valtakäsitystä. Aina Klodovigista lähtien merovingikuninkaat hakivat legitimaatiota Länsi-Rooman perinnöstä etenkin juuri siitä syystä, että roomalaisperäinen eliitti odotti sitä. Vähitellen gallo-roomalaisten ja frankkien sulautuessa keisarillinen kuvasto jäi leijumaan epämääräiseksi osaksi merovingien valtapohdintoja. On myös tärkeää, että kristinusko säilytti taiteessa ja saarnoissa kristillis-roomalaista hallitsijakuvastoa sekä teologiassaan puhdasta suvereniteettia, universalismia ja partikularismia, joita saatettiin myöhemmin hyödyntää täysipainoisesti poliittisten johtajien aseman oikeuttamiseen.

"Myöhemmin" ei ollut kovin paljon myöhemmin, sillä jo merovingeja seurannut karolingidynastia otti ahkeraan käyttöön kristillis-roomalaisen hallitsija- ja yhteisökuvaston. Kaarle Suuri oli kirkon ja Jumalan välikappale. Hän oli hehkuva aurinko, kristillis-keisarillinen, suvereeni messias. Frankit olivat valittu kansa. Heidät esitettiin pelastussuunnitelman ytimenä. Kaarlen ja hänen kansansa asema oli absoluuttinen. Se ei ollut vain perinteisessä roomalaisessa mielessä maailmaa kategorisoiva ja hallitseva, vaan myös dualistisella tapaa partikularistinen. Kaarlen valtakunnan (ja Kaarlen hallitseman roomalaisen kirkon) ulkopuolella oli vain jotain muuta, jotain ei-valittua, alistettavaa ja pelastettavaa.

Kun Rooman kirkko pääsi varhaiskeskiajan räpiköintien jälkeen tolpilleen, se alkoi omimaan keisarilta valtaa takaisin omiin helmoihinsa. Ottolainen keisarivalta vastusti tätä. Kristillis-roomalaisen -- ja juutalaisen -- oikeuttamisen tavan Länsi-Eurooppaan vakiinnuttanut kirkon ja karolingikeisareiden yhteistyö johti kirkon ja keisarin väliseen valtakamppailuun. Sekä kirkon johtaja että keisari esittivät itsensä suvereeneina hallitsijoina ja valtapiirinsä universumin ytimenä.

Kiistakumppanit välittivät ambivalentilla yhteistyöllään tämän rajanvetämisen tavan keskiajan halki 1500-luvulle.
Reformaatio kumpusi samasta ajattelusta. Oli vedettävä raja ytimen pitämiseksi puhtaana. Jaollaan sekulaariin ja kristilliseen reformaatio pohjusti valistusaatteen syntymisen. Kristillis-roomalainen ajatusblokki omaksuttiin kuitenkin yhtä lailla molempiin sfääreihin, sekä sekulaariin että kristilliseen. Valistusaate tuotti sekulaarin partikularismin rationalisoivaksi erityismetodiksi nationalismin -- joka on nykyään levinnyt tässä tarkoituksessa lähes kaikkialle maailmaan. Nationalismin ajatus perustuu kosmiselle valituksi tulemisen idealle. Kansakunta on oman universuminsa ydin, sen erityisin osa. Kansakunta on suvereeni. Se määrittyy suhteessa kansakunnasta poikkeavaan, suhteessa maantieteellisen rajan tuolla puolen olevaan, etnisen merkitsemistavan tuolla puolen olevaan.

Aivan kuten juutalaisessa ajatuksessa valitusta kansasta, myös nationalistisessa ajattelussa oma partikkeli on pidettävä puhtaana. On universumin kannalta katastrofaalista, jos meidän etninen yksikkömme sekoittuu muiden yksiköihin. Meidän erityisten merkkiemme on säilyttävä. Meidän identiteettimme on säilyttävä tai pelastushistoria ei toteudukaan. Me olemme suvereeni partikkeli niin kauan kuin suojelemme rajaa.

Adolf Hitlerin ja muiden antisemitistien erityisyysajattelu on esikristillisen juutalaisen partikularisoitumisprosessin johdannainen. Ajattelutavan välittäjinä toimivat valistus, saksalainen keisarius, reformaatio, keskiaikainen eurooppalainen ambivalenssi ja kristillis-roomalainen keisarius. Natsismin holokaustissa soveltaman äärimmäisen, eliminatiivisen määrittelytavan aatehistorialliset juuret ovat siis israelilaisessa Babylonin pakkosiirtolaisuuden myytissä.

7 Comments:

Blogger सारी said...

Pientä pilkunpökkimistä:

nykyisin ei pidetä suotavana nimeä holokausti vaan shoa. Holokausti sisältää muistaakseni käsitteen uhrautumisesta, ja natsien juutalaistuho ei ollut mikään uhrilahja.

18:18  
Blogger Eufemia said...

Aika hauskoja mutkienoikomisia ... no, kuitenkin:

Eikö se kuinka juutalaiset ovat rajanneet itsensä erilleen yhteisöstään muistuta rajaamistekniikoiltaan pikeminkin jotain Intian kastijärjestelmää kuin moderniin nationalismiin ajoin sisältyvää puhdistusajattelua? Olennaista on ollut puhtauden säilyttäminen muiden keskellä, siis se, ettei sekoitu rahvaaseen, vääräuskoisiin, alempikastisiin - mihin milloinkin. Ajatus puhdistuksen tarpeellisuudesta on tällaiselle rajaamistekniikalle varsin vieras.

En tiedä riittävästi osatakseni arvioida kuvaustasi juutalaisista vaikutteista Roomassa tai frankeilla. Enintään osaan muistella, että eikös kristittyjä vainottu lähinnä koska he kieltäytyivät osoittamasta kunnioitusta valtionuskonnon jumalia kohtaan - muu eristäytymisessä ei haitannut. Sen sijaan ihmettelen kuinka jouhevan perustelematta hypähdät moderniin nationalismiin. Ohitat Rousseaun, Hobbesin, Herderin, Hegelin, mikä on aika villi valinta. Jotenkin siihen kai liittyy tämä:

Nationalismin ajatus perustuu kosmiselle valituksi tulemisen idealle.

Eikä perustu. Toisen maailmansodan aikaisen saksalaisen nationalismin ymmärtämiseksi on pakko käsitellä 1700- ja 1800-luvun kansallismielisyyttä, käsityksiä kansakunnasta ja siitä, kuinka kanskunta tulee tietoiseksi itsestään.

Kansakuntien ajateltiin yleisesti edistävän koko ihmiskunnan kehitystä, ja tekevän niin parhaiten kehittämällä kukin omaa erityislaatuaan ja omaa tulkintaansa järjestä ja totuudesta. Jotta tämä onnistuisi, kansakuntien oli tiedostettava ominaislaatunsa. Nähdäkseni väitteesi valituksi tulemisesta ei tavoita olennaista ajattelusta, jossa kansakunta saattoi tulla todella olevaksi kun siihen kuuluvat ymmärsivät kuulumisensa; tai sitten sen omaleimainen luonto saattoi jäädä vain mahdollisuudeksi, kuin uneen, ja haipua pois. Valituksi tuleminen on fatalistisempaa puhetta kuin 1800-luvun kansallisuusintoilijoiden usko mahdollisuuksiinsa herättää kansakunta.

Toki nationalismiin, ehkä erityisen selvästi saksalaiseen nationalismiin, liittyi jatkuvasti ja myöhemmin hyvin selvästi ajatus johtavaksi kansakunnaksi nousemisesta ja jopa kansakuntien panemisesta arvojärjestykseen. Juutalaiset ja eräät muut ryhmät saatettii nähdä jopa tämän järjestelmän ulkopuolisena kuonana, joka ei kuulu mihinkään, ja joka pitää siksi puhdistaa pois. Ei kuitenkaan tule pelkistää nationalismia arvojärjestys- ja puhdistusajatteluun, silloin tulee mentyä harhaan, kuten tässä:

On universumin kannalta katastrofaalista, jos meidän etninen yksikkömme sekoittuu muiden yksiköihin.

Onhan olemassa nationalismia (esim. perinteisesti ranskalainen tai yhdysvaltalainen nationalismi), joka katsoo vahvuudekseen kykynsä levittää omaa kulttuuriaan, sulauttaa toisia itseensä. Katastrofi ei uhkaa.

12:13  
Blogger theokratie said...

Ilahduttavaa osallistumista.

Myönnän väitteeni osoitetun virheelliseksi. Puutuitte niihin kohtiin, joissa reduktioni oli kritiikitöntä, eli Roomaan ja etenkin nationalismiin.

Käsityöläinen huomauttaa isänmaallisuuden merkityksestä roomalaisena siviilihyveenä. Ylikorostankin kuvauksessani kristillisen erityisyysajattelun merkitystä myöhäisen Rooman valtion kehittymisessä. Esikristillisen Rooman politiikka on paljolti synkretististä -- siinä hyväksyttiin erilaisia vallan keskittämisen tapoja tilanne- ja provinssikohtaisesti. Tämän yllä (ja keskellä -- "kaikki tiet vievät Roomaan") on kuitenkin suurena kategorisoijana sivistymättömistä kansoista erottuva ja ensisijaisen tärkeä isänmaa.

Eufemia mainitsee kristittyjen erottuneen Roomasta vain, koska he eivät tunnustaneet julkisesti poliittisesti keskeisiä jumaluuksia. Hän antaa ymmärtää, ettei tämä ole israelilaisen partikularistisen menetelmän johdannainen. Väitän toisin. Torjuessaan hyvin epäroomalaisella tavalla yhteiset vallan merkit kristinusko muodosti kuin suvereenin yksikön. Tämä oli roomalaisesta näkökulmasta melko käsittämätöntä. Roomassa kaikki sulautui samaan valtaan, eikä tiukka etninen ryhmittyminen ollut in. Konstantinus ymmärsi kristillisen rajanvedon tehon ja otti sen roomalaisen rajaamisentavan tueksi keskellä vaikeaa valtataistelua. Jumalan ja yhteisön ainutlaatuisuuden kosmisuus oli roomalaisesta näkökulmasta vierasta ja varmasti alkuperältään juutalaista. Tosin myönnän yhä, että rajaaminen sinällään oli jo roomalainen tapa, samoin toisenlainen universalismi. Rajan aboluuttisuus ja jumalallisuus oli juutalaisperäistä.

Eufemia rinnastaisi juutalaisen partikularismin mieluummin Intian kastijärjestelmään kuin äärinationalistiseen puhdistusajatteluun. Tämä lienee asianmukainen rinnastus niissä yhteyksissä, joissa juutalaisuus tai kristinusko on ollut marginaalissa -- eli esim. Babylonin pakkosiirtolaisten tai myyttisissä narratiiveissa pakkosiirtolaisiin suoraan itsensä rinnastavien Rooman varhaiskristittyjen tapauksessa. Puhdistusajattelu oli kyllä kovasti käytössä esimerkiksi siinä vaiheessa, kun kristinuskosta tuli Rooman valtionuskonto. Miellän tämän puhdistusajattelun lähtökohdaksi marginaalissa identiteettiään suojelevan pienyhteisön radikaalin puhtausajattelun, joka jatkaa vaikuttamista siinä vaiheessa, kun se siirtyy keskiöön. Toisin sanoen pakkosiirtolaisuuden aikaa seurannut partikularismi ei ollut puhdistuksiin ryhtyvää, mutta sitä toisinaan seuranneet asetelmat ovat olleet otollisia inspiraationsa samasta lähteestä johtavalle "huonojen oksien" karsimiselle.

Nationalismiyleistyksineni olin sangen hakoteillä. Ajattelin jo kirjoittaessani, miten Westfalenin sopimus tasavertaisine suvereeneine kansakuntineen ei taida nyt ihan pelata yhteen ajatukseni kanssa.

Miten kansakunnan erityisluonteen määrittelevä henki muuten suhteutuu Israelin erityisluonteen määrittelevään Jahveen?

Eufemialta on hyvä huomio nostaa esiin ranskalainen ja yhdysvaltalainen nationalismi. Nämä ovat aika klassisella tapaa roomalaisia kansakuntia. Olen suomalaisen nationalismin hämäämä. Suomalaiset ovat toisinaan valittua sankarikansaa ja ihan tasan erityisempiä kuin kukaan muu -- eli Venäjä, joka muodostaa Suomen rajan toisen puolen, sekä Ruotsi, joka leikisti muodostaa Suomen rajan toisen puolen, koska venäläisille ei kannata liikaa uhitella. Suomalaiset harjoittavat israelilaistyyppistä defensiivisyyttä, oman maan ja identiteetin passiivis-aggressivista suojelemista.

Käsityöläinen mietiskelee tuossa vielä mm. demokratian, byrokratian ja teokratian välistä yhteyttä. Niinpä kyllä, teoriassa jumala voisi toimia pluralismia ylläpitävänä legitimoivana taustakehyksenä. Asia ei kuitenkaan vaikuta yleensä toimivan näin, syistä joita voidaan arvailla.

Sari: Kiitos tiedosta.

14:51  
Blogger सारी said...

Käsityöläinen:Shoa tai shoah on hepreankielinen termi.
Kuten sanoin, holokausti ei ole polttuUHRI sisältönsä vuoksi oikein sopiva.
Itse olen lukenut viimevuosina useaan otteeseen vuosipäivien yhteydessä vain shoa-nimitystä käyttäviä artikkeleita. Voi olla että Suomessa käytetään holokausti-nimeä, koska esim. keskitysleirien vapautuksen vuosipäiviä ei tietenkään vietetä samalla intensiteetillä kuin Keski-Euroopassa tai esim. täällä Italiassa, ja siten nimi tai toinen ei sisällä niin suurta painoarvoa.

20:38  
Blogger Ansku said...

Tästä voisi saada kuvan että juutalaisten teologia on syynä heidän tappamiseensa. Tyyliin kun mies lyö vaimoaan, on syy vaimon, joka sattui olemaan jostain asiasta eri mieltä... Hmm.

12:39  
Blogger theokratie said...

No se olisi kyllä aika outo kuva.

00:51  
Blogger Lupus said...

Juutalaiset itse voivat puhua shoahista, mutten keksi yhtään järkevää syytä, miksi sitä pitäisi käyttää yleiskielisessä tekstissä. Holokaustin sijaan puhuisin "juutalaisten kansanmurhasta". Se on neutraali ja informatiivinen.

Mielenkiintoista sinänsä, että Shoah tarkoittaa suomeksi suurinpiirtein samaa kuin arabien al Nakba - eli katastrofia - mutta jälkimmäinen viittaakin vuoden 1948 Israelin itsenäisyyssotaan ja Palestiinan jakamiseen juutalaisten ja arabien välillä.

12:53  

Lähetä kommentti

<< Home

Who links to me?